736 - 1327 FINE and APPLIED ARTS, ART REFERENCE
= Very rare. This copy addressed to PIET ZWART, w. his pencil annot. "hajo rose". A copy addressed to Willem Sandberg was used on the invitation for the exhibition on De Nieuwe Kunstschool in the Stedelijk Museum Amsterdam, 1992 (also included in the lot). Broos/ Hefting p.131: "Zoals Moholy vervolgens in Chicago de leiding van het New Bauhaus op zich nam, zo richtte oud-Bauhaus-leerling Paul Citroen in 1933 in Amsterdam de Nieuwe Kunstschool op, waar de principes van het Bauhaus zouden worden uitgedragen. (...) De toegepaste kunsten vormden een belangrijk onderdeel van de opleiding; grafische vormgeving, fotografie, mode en binnenhuisarchitectuur werden gegeven door Hajo Rose, Paul Guermonprez, Helen Ernst en Alexander Bodon." Cf. Broos/ Hefting p.130 for a similar invitation. SEE ILLUSTRATION PLATE XXVIII.
WITH a fold. brochure for courses at the Nieuwe Kunstschool (n.d.).
- Two horizontal folds. = Nice design related to 'De Stijl'-style.
- Frontcover w. sm. fold in upper right corner; map trifle foxed. = Maan p.115.
AND 2 others, 1x by P. SCHUITEMA: Waar Nederland trotsch op is. Vol. 1 (Leyden, 1940, (col.) photogr. plates by i.a. P. SCHUITEMA, C. OORTHUYS, E. BESNYÖ, E. ANDRIESSE and P. ZWART, orig. (dam.) clothbacked photomontage boards by P. SCHUITEMA, 4to. All published).
- Wrappers loose; spine trifle worn; nevertheless an exceptionally fine copy.
= Maan '06, p.96-99; cf. Maan/ Van der Ree p.17; Thijsen, Het bedrijfsfotoboek, no. 20. SEE ILLUSTRATION PLATE XXVIII.
= Fine advertising leaflet for Wolters' dictionaries. One of the photographs shows Schuitema as teacher in front of a class-room. Maan '06, p.65.
Brown, E. Fresh fields and polders new. The story of the Zuiderzee works. The Hague, n.d. (±1935), 44,(2)p., ills., orig. photomontage wr. by ?, sm. 8vo. - AND 20 others, mostly 20th cent. brochures/ booklets w. (photomontage) wrappers, i.a. Die Farbenphotographie mit der Leica, Kleine gids voor Zwitserland, Werkers van Nederland verenigt u and De student voor den vrede.
- A fine copy.
= Rare promotional booklet, to illustrate that "Striking design and good illustration will assure attention for your message (...). Fine printing makes good design sing on paper (...)". SEE ILLUSTRATION PLATE XXX.
AND a printed New Year's wish for 1970 by Ladislav Sutnar (rubbed spot in upper blank margin), 2 exhibition catalogus on the same, both printed in black and orange/ red, ills., orig. wr.: Design Ladislav Sutnar (New York, A-D Gallery, 1947, 8vo) and Ladislav Sutnar: visual design in action (Cincinatti/ Hamilton, The Contemporary Arts Center/ Champion Papers Inc. (1962), narrow sm. folio), a fold. leaf Ladislav Sutnar says "joy-art is in!" (New York, Shuster Gallery, (1969), printed in red on recto and verso) and an invitation card to "see: the Venus "joy-art" style paintings by Ladislav Sutner" (New York, Art Directors Club, 1975).
- Small portion of lower blank corner final leaf torn off. Wr. sl. foxed and creased; sm. rubbed spot in lower corner frontwr.
= Zwart/ Hefting; Monguzzi p.16; Maan/ Van der Ree; p.14; Broos '70, p.70; Broos '96, p.44; Broos/ Hefting p.119; Purvis, ill. between p.122 and 123; Purvis/ De Jong p.164f; Forde p.26f; Dooijes p.94f; cf. Van Faassen; Brentjens, p.235ff: "Zoals Zwart zich al in 1930 had voorgenomen, krijgt het boekje inderdaad twee hoofdrolspelers: De Post en J. Zelf. Ze personifiëren respectievelijk het staatsbedrijf en de jeugdige lezer. (...) Hij vervaardigt de personages van opgerolde briefkaarten, papier, textiel en blik. (...) Hij laat ze balanceren op een vrachtwagen of op het dak van een gebouw. Hij plaatst ze achter een postloket, op een wolkendek of laat ze wegzakken in een telefoonboek. (...) In het boek duiken zo nu en dan ook ongewoon zoetsappige tekeningen op die niet de hand van Zwart maar van zijn assistent Dick Elffers verraden."
- Tear in frontwr.; spine-ends sl. dam.; backwr. soiled.
= Zwart/ Hefting; Monguzzi p.16; Maan/ Van der Ree; p.14; Broos '70, p.70; Broos '96, p.44; Broos/ Hefting p.119; Purvis, ill. between p.122 and 123; Purvis/ De Jong p.164f; Forde p.26f; Dooijes p.94f; cf. Van Faassen; Brentjens, p.235ff: "Zoals Zwart zich al in 1930 had voorgenomen, krijgt het boekje inderdaad twee hoofdrolspelers: De Post en J. Zelf. Ze personifiëren respectievelijk het staatsbedrijf en de jeugdige lezer. (...) Hij vervaardigt de personages van opgerolde briefkaarten, papier, textiel en blik. (...) Hij laat ze balanceren op een vrachtwagen of op het dak van een gebouw. Hij plaatst ze achter een postloket, op een wolkendek of laat ze wegzakken in een telefoonboek. (...) In het boek duiken zo nu en dan ook ongewoon zoetsappige tekeningen op die niet de hand van Zwart maar van zijn assistent Dick Elffers verraden."
AND 3 others on the PTT, i.a. J. ELBURG, PTT. the Connection (The Hague, 1962, photogr. ills. by i.a. E. POSTHUMA DE BOER, orig. wr., 4to) and J.H. SCHUILENGA, Honderd jaar telefoon (ibid., 1981, num. col. ills., orig. cl. w. dustwr., 4to).
- Rusty and stained, one side w. large dent. Still w. (part of) content.
= Brentjens p.288 (ill.394, w. variant decoration); Broos '73, p.87 (variant decoration). "De handzame driehoekige vorm (...) heeft hij al eerder als uitgangspunt genomen in de ergonomisch vormgegeven brenoline- en vloeiwasbussen van Bruynzeel. Door hun onconvenionele vorm en aantrekkelijke belettering zijn deze ontwerpen tegenwoordige een gewild collector's item." (Brentjens p.287).
= Rare catalogue.
- Sl. worn/ sm. tears on intersection of folds.
= The illustrations showing 14 different models, photographs of people driving the cars and a diagram of the chassis of the car.
ADDED: 2 unrelated brochures for typewriters by Seidel & Naumann, Dresden ("Ideal" model, w. 2 loosely inserted leaflets for the "Erika" model) and for "Vierdaagsche Muziekfeest" organised by Bureau O.P.G.A.N.G., 1924.
- Leaves sl. loosening. Dustwr. sl. frayed.
- Bookplate on upper pastedown. Boards trifle browned; gilding on spine partly sl. faded.
= Braches 360.
- Without the 4 bookpublications and the box.
= The DELUXE edition of the catalogue for the Marcel Duchamp exhibition at Ronny Van de Velde, Antwerpen, September 15 - December 15, 1991. Colophon: "The (...) catalogue (...) consists of the following items: a list of the exhibits; a portfolio with faithful reproductions of works by Duchamp, also including a copy of H. Vuibert, Les anaglyphes géométriques, Paris, Librairie Vuibert, 1912 (with 3D-glasses) and a reproduction of a page from The Blind Man No. 2 (P.B.T.); a book with articles on Duchamp by André Breton and Arturo Schwarz (inserted, on a seperate sheet, a reproduction of Le Grand Verre); an audiocassette of Duchamp speaking; a single photograph of "Marcel Duchamp at the age Eighty-Five" for View's special Marcel Duchamp number; this very colophon. All these items are packed in a wooden box, the top and bottom of which being reproductions of Duchamp's 'mental' Chess Board."
= The DELUXE edition of the catalogue for the Marcel Duchamp exhibition at Ronny Van de Velde, Antwerpen, September 15 - December 15, 1991. Colophon: "The (...) catalogue (...) consists of the following items: a list of the exhibits [with a grease stain]; a portfolio with faithful reproductions of works by Duchamp, also including a copy of H. Vuibert, Les anaglyphes géométriques, Paris, Librairie Vuibert, 1912 (with 3D-glasses) and a reproduction of a page from The Blind Man No. 2 (P.B.T.); a book with articles on Duchamp by André Breton and Arturo Schwarz (inserted, on a seperate sheet, a reproduction of Le Grand Verre); an audiocassette of Duchamp speaking; a single photograph of "Marcel Duchamp at the age Eighty-Five" for View's special Marcel Duchamp number; this very colophon. All these items are packed in a wooden box, the top and bottom of which being reproductions of Duchamp's 'mental' Chess Board."