95 - 588 FINE and APPLIED ARTS, ART REFERENCE
- Small tear upper joint at top of spine; wrapper sl. foxed.
= Zwart/ Hefting; Monguzzi p.16; Maan/ Van der Ree; p.14; Broos '70, p.70; Broos '96, p.44; Broos/ Hefting p.119; Purvis, ill. between p.122 and 123; Purvis/ De Jong p.164f; Forde p.26f; Dooijes p.94f; cf. Van Faassen; Brentjens, p.235ff: "Zoals Zwart zich al in 1930 had voorgenomen, krijgt het boekje inderdaad twee hoofdrolspelers: De Post en J. Zelf. Ze personifiëren respectievelijk het staatsbedrijf en de jeugdige lezer. (...) Hij vervaardigt de personages van opgerolde briefkaarten, papier, textiel en blik. (...) Hij laat ze balanceren op een vrachtwagen of op het dak van een gebouw. Hij plaatst ze achter een postloket, op een wolkendek of laat ze wegzakken in een telefoonboek. (...) In het boek duiken zo nu en dan ook ongewoon zoetsappige tekeningen op die niet de hand van Zwart maar van zijn assistent Dick Elffers verraden."
- Owner's entry and stamp on verso frontwr. and title-p. Wrappers sl. foxed; 1 fold; backstrip dam. at both ends.
= PZ-289. Zwart/ Hefting; Broos '68 63; Monguzzi p.16; Maan/ Van der Ree p.14; Broos '70, p.70; Broos '96, p.44; Broos/ Hefting p.119; Purvis, ill. between p.122 and 123; Purvis/ De Jong p.164f; Forde p.26f; Dooijes p.94f; cf. Van Faassen; Brentjens, p. 235ff: "Zoals Zwart zich al in 1930 had voorgenomen, krijgt het boekje inderdaad twee hoofdrolspelers: De Post en J. Zelf. Ze personifiëren respectievelijk het staatsbedrijf en de jeugdige lezer. (...) Hij vervaardigt de personages van opgerolde briefkaarten, papier, textiel en blik. (...) Hij laat ze balanceren op een vrachtwagen of op het dak van een gebouw. Hij plaatst ze achter een postloket, op een wolkendek of laat ze wegzakken in een telefoonboek. (...) In het boek duiken zo nu en dan ook ongewoon zoetsappige tekeningen op die niet de hand van Zwart maar van zijn assistent Dick Elffers verraden."
- Upper corners trifle wrinkled.
= Dated "1929 Reichspost" by Piet Zwart in pencil in lower left corner of mount and verso mount with "PietZwart/ Rijksstraatweg 290/ Wassenaar Holland/ 1929" in pencil by the same.
Broos '68, no.40; cf. PZ-192.
= Envelope addressed in blue ballpoint to Kees Broos and containing a handwritten correspondence card by mrs Nel Zwart-Cleyndert: "16-1-68. Met onze hartelijke groeten, tot vrijdag. Piet en Nel Zwart Cleyndert."
AND WITH: small publication "Aangeboden door het Staatsbedrijf der PTT ter gelegenheid van de tentoonstelling Piet Zwart en PTT" (The Hague, 19 January 1968, 5 ringbound lvs. (incl. wr.), w. 2 tipped-in sheets of 4 of the commemorative PCGD poststamps).
= Broos '68, no;281.
- Both trifle wrinkled at part of the attached spots; second leaf verso mount w. sm. remnants of former mounting.
= Both dated "1931" in pencil by Piet Zwart in lower right corner of the leaf, and w. the address stamp in green of Piet Zwart in upper right corner (partly on the mount). Ad 1. Verso mount w. "Nijgh en v. Ditmar/ R.'dam/ 1931" in pencil by Zwart. Ad 2. Verso mount w. "Nijgh en v. Ditmar/ Rotterdam/ 1931" in pencil by Zwart, w. his address stamp in green and w. mounted printed ticket "piet zwart mitglied des ringes neue werbegestalter".
Ad 2. PZ-148. Ad 1/2. Cf. Monguzzi p.80f; cf Brentjens p.186 and 202; cf. Müller p.102ff; cf. Lottner p.108; cf. Broos '73, p.78f; cf. Purvis p.78 and ills. on frontcover and between p.122 and 123. "In this advertising booklet some of Zwart's now-familiar montage devices come to the foreground, especially the element of surprise and strong contrasts of size and direction (...). Using his own text copy also gave him the opportunity to bring into being some of his ideas on advertising" (Purvis, p.78).
- Some foxed spots; last (blank) page w. traces of former tipping in.
= Extremely rare program for the excursion to Hilversum, Huizen and Kootwijk ("la station radioélectrique") by participants of the "Comité consultatif international technique des communications radioélectrique la haye septembre/octobre 1929". Entirely typeset in lowercase.
"In 1929, Zwart also designed the symbol and the printed matter (all in lower case) for the international conference on radio communications, "REV", which was held in The Hague in September and October. A parliamentary interpellation denounced the insult to the Dutch language, and Zwart redesigned the invitation in upper case (...)" (Monguzzi, (Translations p.(7)). "(...) in september wanneer hij nieuw drukwerk voltooit voor de PTT. Het bedrijf heeft hem opdracht gegeven om onder meer briefpapier, deelnemerskaart, een embleem en een menukaart te ontwerpen voor een congres voor 'internationale radioelectische communicatie' dat die dagen in Nederland wordt gehouden. (...) Het programmaboekje voor het REV-congres zet Zwart geheel in onderkast. Het weglaten van kapitalen is voor hem inmiddels een vrij plausibele zaak. (...) In Nederland is dat gebruik echter nog een novum en vooral bij behoudende lezers van Het Vaderland valt Zwarts beslissing niet bepaald in goede aarde. (...) De landelijke ophef is groot en het incident leidt zelfs tot rumoer in de Tweede Kamer. Voor Zwart is de gang van zaken eerder vermakelijk en bij gelegenheid zal hij de commotie rond zijn 'respectloze' typografische daad nog vaak in herinnering roepen.(...) Een medestander vindt hij in Van Royen die over het incident eveneens 'groot plezier' heeft en zijn werk voor het congres 'volledig geslaagd' blijft vinden" (Brentjes p.187ff). Cf. PZ-198 (program for the excursion to Amsterdam); cf. Broos '73 p.64f; cf. Brentjes p.187ff; cf. Monguzzi, (Translations p.(7)); cf. Andel p.208; cf. Purvis p.125.
- Verso mount w. remnants of former mounting (not affecting text [see below]).
= Recto mount dated "1928" by Piet Zwart in pencil in lower left corner; verso mount w. annots. "1928/ Achterzijde omslag/ Havenboekje" and "P. Zwart Wassenaar/ 290 Rijksstraatweg" in red ballpoint by mrs Nel Zwart-Cleyndert.
Cf. PZ-047 (the frontwrapper); Brentjes p.191.
= Cf. Brentjens p.103 (postcard with an almost identical design). Otherwise cf. PZ-100, Müller p.19, Purvis p.64, Spencer '69 p.108, Neue Grafik p.19, Hollis p.70 and Meggs p.353.
"Reclame voor rubbervloeren met sterk aan De Stijl verwante compositie, opgebouwd uit zetmateriaal" (Broos/ Hefting p.66). "Piet Zwarts eerste typografische opdracht dateert van eind 1921 en betrof briefpapier en later reclamekaarten voor de Haagse vertegenwoordiging van de firma Vickers House" (Broos '73, p.36). "Al eerder had [Zwart], net als Huszár, wat geëxperimenteerd met getekende letters voor briefhoofden en ex-librissen in de geest van Wijdeveld. Diens nadruk op zware horizontale balken zien we in de eerste werkstukjes terug. Ook verwant er mee zijn de handelsmerken (XYLOS, LAGA, IOCO), die als logotype binnen het kader van een vierkant heel vernuftig uit zwarte blokjes zijn samengesteld" (Broos '73, p.36). "At the age of 36 Zwart did his first typographic work for the Dutch representative of the importer Vickers House. The initial pieces suggest Huszár's approach in his 1917 cover for De Stijl (...). The use of heavy horizontal and vertical bars recalls some of Zwart's earlier efforts with hand-drawn letters in the Wendingen style, and there is an overtone of engineering and solid construction. However, even in their formative stages Zwart's designs go much further than Huszár's and are far more playful and experimental (...). The trademarks XYLOS, LAGA, and IOCO are made into logotypes constructed within a square framework. These too are closely related to the Wendingen style" (Purvis p.63f).
- Mint.
= PROOF of 3 (of the 4) pages of the brochure for the experimental theatre society "Wij Nu", combining the manifest with an application form for its membership; printed on recto only, whereas the brochure eventually had 2 pages on recto and 2 on verso. One page (w. the application form) tipped onto orig. brown paper mount in upper corners, verso mount w. annot. "ontwerp P. Zwart Wassenaar" in blue ballpoint by Zwart and w. his address stamp in green; the other (double-)page tipped onto modern brown board along upper margin, dated "1925" in pencil by Piet Zwart on recto and "Piet Zwart Wassenaar" in blue ballpoint on verso.
See at large Brentjens p.147f; Monguzzi p.28; Purvis p.75 and cf. col. ill. between p.122 and 123; Purvis/ De Jong p.125; Broos/ Hefting p.67. "With his 1925 card and envelope designs for the experimental theater group in The Hague Wij Nu (We Now), Zwart briefly reverted to his Dada phase with a profuse use of assorted kinds and sizes of typefaces and symbols" (Purvis p.75). "Uit de tweekleurige reclamefolder voor de vereniging van experimenteel toneel Wij Nu blijkt, dat ook Zwart niet afkerig was van het opvullen van het vlak met teksten, lijnen en balken, maar tegelijkertijd ontwikkelde hij, bij zijn regelmatige ontwerpen voor de puur typografische advertenties voor de Nederlandse Kabelfabriek, de vaardigheid om een grotere visuele spanning te creëren tussen het witte onbedrukte vlak en de toegepaste typografische bestanddelen" (Broos/ Hefting p.67).
- Backstrip dam.; wrapper sl. soiled; frontwr. almost loose and a few sm. defects along spine.
= Frontwrapper w. owner's entry "piet zwart/ wassenaar" in pen and ink. The contribution by Piet Zwart on p.22-27, followed by "Antwoorden op de voordracht van de Heeren Eisenloeffel en Piet Zwart (...)", p.28-29. With MANUSCRIPT COMMENTARY in pencil by Piet Zwart in the blank margin of p.29: "Men kan 1 taal spreken en toch langs elkaar heen praten. Men kan midden in een ontwikkeling staan en haar onontkoombaarheid niet willen zien. Men kan z'n hersens achterste voren draaien en droomen droomen die passen in een voorbije tijd. De ontwikkeling van wetenschap en techniek gaat nochthans onverbiddelijk krachtens hun weezen voort. Ge kunt de mensch niet dwingen op te houden te denken. Iedere uitvinding is de inzet van nieuwe uitvindigen, nieuwe technische mogelijkheden. Iedere uitvinding is een scheppingsdaad. Deze schepping op de wijze van de mens noem ik de metakosmische ontwikkeling. Met kleineerende termen en pasklaar gesneden voorbeelden kan men deze metakosmische ontwikkeling werkelijk niet tegenhouden."
AND 1 other concerning the (early) arts and crafts work by Piet Zwart: C.B(RANDES), "Meubelen en kunstnaaldwerk van den Heer en Mevr. Zwart" (IN: Levende Kunst, year 1 (1918), no.1, p.14f, ills., together w. other issues of the 1st/ 2nd year loose in orig. binding)
- Occas. sl. soiled; a few lvs. w. pencil scribblings.
= Also containing contributions by/ on H.P. Berlage, W. Bogtman, J. van den Bosch, W.H. Gispen, V. Huszar, A.J. Kropholler and J.Th. Toorop.
- Partly loose (as often). Wr. some sl. wear at extemities.
= Petersen/ Brattinga p.237 and 103: "Ter gelegenheid van de GKf-prijs die Piet Zwart op zijn tachtigste verjaardag in 1965 - kreeg (...)".
AND 4 vols. w. contribution by/on PIET ZWART, all orig. wr.: (1). 'De postzegels van 36 en 70 cent. Hoe de ontwerpen tot stand kwamen' (in: De Tampon, year 12 (1931), no.1-3, p.74-76; with on p.76-79 "Nederlandsche postzegels, naar aanleiding van de nieuwste zegels, ontwerp Piet Zwart" by J.T. Hulsekamp ); (2). J. Kasander, 'Fotografie, typografie, reclame. Gesprek met architect Piet Zwart' (in: Contact, Maandblad voor de rijpere jeugd, 1934, no.11, p.480-483, ills. - With the continuation from no.12 (p.524-527) added in photostat); (3). 'Timbres au profit des vitraux de Gouda et timbres-poste ordinaires. Observations de M. Piet Zwart (in: Les timbres-poste de Pays-Bas de 1929 à 1939 (The Hague, P.T.T., 1939, p.16-17,ills.); (4). 'Gereinigde fotografie' (in: Foto '48, Tentoonstelling in het Stedelijk Museum, 1948, special ed. of Kroniek van Kunst en Kultuur, p.4-8).
- Bookblock loose.
= Frontwrapper w. owner's entry "P.Z." and "functionele typografie blz. 76-84" in pencil by Piet Zwart. The first page of the contribution w. Zwart's tipped-in logotype; the last page of his contribution w. his pencil annot. "zie ook advertentie ptt op 3de advertentie pagina" and that advertisement, designed by Piet Zwart, SIGNED by him in pencil. With one other pencil annot. and one pencil mark by Zwart, both to the contribution by J. van Krimpen. Note that the contribution by Zwart ends with the meaningful line "Op de typografische vorm van dit artikel had ik geen invloed."
AND 1 other with a contribution by Piet Zwart: Liga Nieuw Beelden 1955-1969 (Amst., 1969, ills., orig. wr., 4to. Frontwr. w. pencil annots. by Zwart: ""verantwoording" na opheffing (...)" and "bewaren").
= Rare publication on the work of Piet Zwart, still the most extensive overview of his typographic oeuvre.
Brentjens, Y. Piet Zwart 1885-1977 Vormingenieur. The Hague/ Zwolle, Gemeentemuseum/ Waanders, 2008, 303,(1)p., num. col. ills., orig. wr., 4to. Broos, K. Piet Zwart (1998-1977). Amst., Focus, 1996, 167,(1)p., (col.) ills., orig. cl. w. dustwr., 4to.
= Monografieën van Nederlandse fotografen 5.
AND 8 others on the same.
- In loose lvs., yellowed and brittle/ frayed. Sold w.a.f. = Raabe 88; Söhn HDO 611502-06/