1105 - 1285 DUTCH LITERATURE (including AUTOGRAPHS)
= With AUTOGRAPH SIGNED DEDICATION on title: "Voor Henk van Essen, met enige aanmoedigende woorden van de Grote Schrijver zelf: "De jongen in dit verhaal, die heeft het ook niet gemakkelijk." Veel taaiheid & volharding toegewenst van (Gerard Kornelis Franciscus, Markies van het Reve) [signed]. Greonterp, Feest van Maria Onbevlekt Ontvangen 1968".
AND 9 others, i.a. a Reve calendar and 7 periodicals with articles on Reve.
= From the collection of Hans Evers. One of 38 photostat copies for contributors (this copy probably for Guus van Bladel, the editor) to the Liber Amicorum, of which the original copy was presented to Gerard Reve on occasion of being awarded the Prijs der Nederlandse Letteren. Four more photostat copies were presented to Queen Beatrix, Reve Verzameling Gemeente Weert, Letterkundig Museum Den Haag and David van het Reve.
WITH loosely inserted: 2 postcards and a typescript letter from G. Bladel to H. Evers (or vice versa), concerning the Liber Amicorum and 8 col. photocopies of the contributions to the same publication.
= One of 150 numb. copies of the de luxe edition, with AUTOGRAPH SIGNED DEDICATION "Voor Hans Evers, met veel lieve wensen van Gerard Reve. Schiedam, Advent 1985" and with an inserted manuscript leaf by Reve: in this copy a leaf headed "De Novelle" (1 leaf, dated "12.10.1980", 27,5x20 cm., recto). Contains a brief schedule and a sentence for a novel.
= Both concerning his real estate properties 'La Grâce', 'La Verbe' and 'Sea View' and the decision to sell castle 'La Grâce': "'La Grâce' komt te koop, zodra mijn vriend Joseph Schafthuizen, in zijn geboortestad Schiedam grotere woon- en werkruimte heeft gevonden." The second letter: "Intussen heb ik besloten kasteel La Grâce te verkopen en 'Sea View', in Engeland, aan te houden. Ik heb 'La Grâce' 11 jaar geleden gekocht, en het in de loop der jaren volledig laten restaureren. (...) Ik heb er kapitalen in geïnvesteerd (...) dus wil ik er wel iets voor terugkrijgen. (...) Ik heb het hier goed gehad, en ben heel produktief geweest (minstens acht romans hier geschreven) maar ik wil weder eens ergens anders heen, en het zwaartepunt van mijn bestaan iets noordelijker leggen."
= The shawl was partially made from the curtains, made by Gerard Reve, from De Ploeg-fabrics and hung for the first time in Reve and Teigetje and Woelrat's dwellings at Oudezijds Achterburgwal 55 III in Amsterdam and later in Greonterp, Friesland.
Idem. (Tulips). Knitted shawl, cotton and copperwire-polymide mesh, 22,5x190 cm., in orig. board box w. mounted photograph of Teigetje & Woelrat and Gerard Reve. - AND a small publication on Reve.
= Answering to a request concerning a photograph, discussing the possibilities for a visit to him and commenting on a poem by Gregoor. "(...) Wat die photo (...) betreft, kan ik u niet verder helpen. Wellicht bezit ik de photo nog ergens onder oude papieren, maar die choas schrikt mij te zeer af. (...) Wat uw gedicht betreft: voor mij is het niet meedoen aan opzichtige modernismen geen bezwaar (...) Wat de taal aangaat kon het - om een schilderwoord te gebruiken - nog wat meer uit de verf zijn (....)."
Idem. AUTOGRAPH LETTER SIGNED to "Geachte Heer" [prob. Nol Gregoor], dated "Woensdag" and "Amsterdam. 6.XI.'40", pen and ink, 1 leaf, recto only.
= Apologiizing for not being able to meet him. "(...) Tot mijn grooten spijt kan ik vrijdag onmogelijk voor u vrijmaken. Ik moet dan hier in A'dam naar een bijeenkomst van de Slauerhoff-commissie (...)".
Gregoor, N. Original full-length PORTRAIT PHOTOGRAPH of A. Roland Holst, gelatin silver print, 13x8 cm.
= Verso w. annotation in pen and ink: "A. Roland Holst voor zijn woning in Bergen N-H. Julie 1941. foto Nol Gregoor. Archief Nol Gregoor.
AND 1 other portrait photograph of A. Roland Holst (10,4x7,7 cm.) and 2 photographs of the author's house.
- Foxed (incl. wr.). Top of spine chipped; wr. sl. frayed at upper margin and partly yelowed.
= Kentaurdruck 8. With AUTOGRAPH SIGNED DEDICATION: "Danny, in scherts verjarend,/ vindt leeftijd maar wat raars,/ Zij lapt, [printed: van erst tot arend],/ de wereld aan haar laars(je) - moge zij dat nog lang blijven doen - aldus hoopt Jany. Bergen N.-H./ I.iii.'51."
Idem. De dood van Cuchulainn van Murhevna. Utr., Stichting De Roos, 1951, 23,(1)p., 2 dry-point plates by E.T. LEESON, typogr. by D. DOOIJES, printed in 175 numb. copies, orig. gilt cl., 4to.
- Endpapers foxed. Binding partly sunned and sl. warped.
= One of 5 copies printed for the author, w. annot. "Gedrukt voor de auteur. C[hris].L[eeflang]. on the colophon. With AUTOGRAPH SIGNED DEDICATION on htitle.
AND 11 others by (1x on) the same, all but 3 with w. AUTOGRAPH SIGNED DEDICATION (1x only signed), i.a. Onderhuids (The Hague, 1963, 2nd ed., orig. (stained and sl. dam.) wr., 4to. "Voor Danny, dit boek: en dit dom hart, een sneeuwvlok uit vervlogen jaren van Jany (...)" on the colophon) and Voorlopig (Amst., n.d., 1st ed., orig. wr. "Voor Danny, niet voorloopig, maar voor altijd - van Jany (...)" on the htitle).
- Wrappers sl. fingersoiled.
= Vol. IX with loosely inserted printed announcement on the publication of Domburgs Cahier XI titled "Heggewinde".
WITH loosely inserted in vol. IX: Idem. A typescript letter SIGNED in pen and ink, to "Mevrouw Hendriks", 1 leaf, recto and verso, dated "Deventer, 1.12. '66".
= Nice rambling letter in response to a request to receive Domburgse cahiers no. IX. Full of reminiscenses on people that Van Schagen had known in his youth (listing (nick)names and streetnames), with corrections by the author in felt-tip pen and additional remarks in the margin in ballpoint (prob. by the recipient).
- Erased owner's entry on htitle; two lvs. partly sl. browned. Spine-ends worn. = Van Laar 72.
Schendel, A. van. De schoone jacht. Amst., W. Versluys, 1908, 1st ed., 95p., contemp. giltlettered black mor., t.e.g., orig. wr. pres., sm. 8vo.
- Neatly erased owner's entry on htitle; orig. wr. sl. rubbed/ creased. Joints w. some rubbed spots.
= From the library of J.B.W. Polak, with his ownere's stamp on final free endpaper.
AND 4 other first editions by A. VAN SCHENDEL: Der liefde bloesems (Amst., 1921, orig. gilt dec. wr. by P.A.H. HOFMAN, custom-made slipcase w. mor. letterpiece. Rebacked w. use of orig. backstrip), Merona. Een edelman (ibid., 1927, orig. gilt dec. cl. by P.A.H. HOFMAN, t.e.g.), Een zwerver verdwaald (ibid., 1907, orig. gilt cl.) and De Mensch van Nazareth (ibid., 1916, orig. gilt cl.).
= Probably a later impression. Cf. J. Slauerhoff, Schijversprentenboek 6 (1961), p.19 (variant).
AND 2 similar photographs of J. Slauerhoff, both as doctor in Tanger (cf. Schrijversprentenboek p.33), and 1 portrait photograph w. facsimile signature (some cracks).
= Van Laar 123. One of 50 Roman numb. and signed copies on laid Van Gelder paper, (privately?) bound in giltlettered hmor., with a fold. advertising brochure on the award of a prize of 10.000 francs to Verhoeven, for winning a competition of writing the best commemorative book on Guido Gezelle.
Streuvels, S. Het glorierijke licht. Amst., L.J. Veen, 1912, 30p., tipped-in frontisp. portrait, printed in black and red in 450 numb. copies (100), orig. giltlettered limp cl.
- Endpapers sl. foxed. Backstrip and adjoining margins of wr. sunned.
= One of 100 copies on Hollandsch paper. Both books of the lot from the library of Albert Kuyle, with his circular ticket ("A.K.") on upper pastedown.
= Commenting on the poems that Gregoor sent to Vestdijk and on a photograph of E.D. (= Emily Dickinson). "Uw gedichten heb ik met belangstelling gelezen (...). Ik vind er veel parels bij. U heeft zeker een eigen sfeer, ondanks invloeden van Roland Holst en Bloem met name. (...) De foto van E.D. staat in haar Verzamelde Gedichten, die ik zelf niet bezit, maar waarvan ik er indertijd een honderdtal overschreef (...)".
Idem. (Simon Vestdijk sitting on a terrace). ORIGINAL GELATIN SILVER PRINT, 11,5x8,2 cm., verso w. stamp "Foto Van Oest Doorn" and w. annot. "Simon Vestdijk in 1925" and "Eigendom Nol Gregoor" in pen and ink. - AND 3 other small original photographs of Vestdijk, i.a. of Simon Vestdijk and Ans Koster with their two dogs (8,2x12,9 cm., verso w. annot. "Simon Vestdijk op zijn dagelijkse wandeling door de bossen rond Doorn- 1941. foto Nol Gregoor").
- Frayed in right blank margin.
= Sending a recent poem with the request to publish it in Onder Ons. Furthermore commenting on letters published in the periodical. "De ingezonden brieven naar aanleiding van het gedicht van Robert Franquinet hebben mij enigszins verbaasd; ik had niet gedacht dat mensen die leven in en om Parijs, middelpunt van de avant-garde der wereld (als ik dat zo mag uitdrukken) nog verontwaardigd konden zijn om de uiting van een kunst die al sinds jaar en dag, en ook in Nederland, geaccepteerd is (...)". Proposing to organize meetings with Dutch poets who live in France, with the possibillity to ask them questions etc. "(...) voor mij is dit slechts een idee, omdat ik de poëzie een goed hart toedraag, En deze bijeenkomsten, waaraan ik in verband met de Boekenweek (...) heb deelgenomen, waren immer zoal niet een succes, dan toch een waardevolle belevenis, voor het publiek zowel als voor de dichter die dii publiek voor zich ziet (...)".
WITH a (carbon copy) typewritten poem "Alles is angst" mounted on a leaf w. a mounted letterhead of Onder Ons. Orgaan van de Nederlandse Vereniging in Frankrijk, w. annots. (not by the author) in pen and ink. - ADDED: Visser, A. TYPESCRIPT LETTER SIGNED "Ab", to "Lieve Jo [Menasse]", dated "25 febr. '79", 1 leaf, recto and verso.
- Lacks part of upper margin, w. loss of some text; some underlinings, a few corrections and with a sm. autogr. annot. (incomplete) in upper margin.
= I.a. on interviews, possible publications, travelling and wounded animals. "(...) Ik stuur je ook het interview in de Haagse Post. Het is weer een beetje van dik hout etc. (...) Ik lul een eind weg voor z'n ouwe moer uit een soort kwetsbaarheid en die jongens pennen dat op om een sappig verhaal te hebben. Ik sta er nu als een soort literaire clown op en dat lezen de mensen liever dan een mooi interview. Maar nu zeg ik toch, als ze weer komen: ik eis dat jullie iets van mijn boeken lezen en het over mijn werk en niet over mijn persoon hebben (...)".
AND an orig. portrait photograph of MAX DENDERMONDE by E. VAN MOERKERKEN and a text ("Welterusten", 1 leaf, recto only) printed and signed by GEERT VAN BEEK.
- Fine, complete set.
= Interesting letter, i.a. on writing and publishing De Toovertuin, on writing essays, on reviews and translated poetry. "(...) De bundel zelf zou ik kunnen laten uitkomen; het heeft zijn vóór en zijn tegen. Al zoolang hoop ik op een nieuwe toevloed van dergelijke romancen. Tegen het eind van het vorige jaar liep het dood in een griepaanval, of liever in de daardoor ontstane verzwakking, nadat de eerste koorts het nog op een sinistere manier had opgezweept (...)".
Idem. "Met een ziel waar de somberste wolken in stormen (...)". AUTOGRAPH POEM, pen and ink, 1 leaf, 15,3x20,7 cm., recto only.
= Verzamelde gedichten (1993), p.778.
Idem. (Two photographic portraits of Hendrik de Vries, one en face and one in profile). Two ORIGINAL GELATIN SILVER PRINTS, each 13,4x8,5 cm., 1x verso w. stamp "Archief Nol Gregoor".
- The portrait en face w. horizontal crack in lower part. = Photographs made in the same session.
= Copy for publication, with autogr. annot. in upper margin of p.1: "Proef aan schrijver, tot 27 Juli: Hotel Gude, Dellenweg, Epe (G.). Niet meer dan 4x4 regels per blz. zetten! ". Cf. Verzamelde gedichten (1968), p.112f, w. some sm. variants in spelling.
AND 2 sm. portrait photographs of Victor E. van Vriesland, 13,5x8,7 and 4,5x3,2 cm. - ADDED: Campert, J. (Portrait photograph of Jan Campert). Gelatin silver print, 11,3x8,4 cm., verso w. stamp "Fotografie Fons Hellebrekers (...) Den Haag (...)" and w. annot. "Jan Campert Archief Nol Gregoor" in pen and ink. Minne, R. "Jules Renard (Journal): Pour arriver, il faut faire ou des saletés, ou des chefs-d'oeuvre." MANUSCRIPT QUOTATION, pencil, 1 leaflet, 5x22 cm., recto only.
- Foxed / browned in right part, affecting 1 word; w. sm. identification "(Minne)" in ballpoint in lower right corner.
- Illustrations (simply) handcoloured; some foxing. Binding soiled/ foxed.
= With small ORIGINAL DRAWING in pen and blue ink by Fiep Westendorp and dedication (in pen and black ink) "voor Danny en Jan van Fiep."
WITH: original photogr. portrait of CLARA EGGINK (13,6x8,6 cm.), ±1940.
= Verso w. pencil annnot. "Clara Eggink dichter vrouw van Jan Campert en J.C. Bloem, woonde bij Fiep op de Lairessestraat".
AND a small publication by TONNY VAN DER HORST w. autogr. signed dedication.