281 - 361 DUTCH LITERATURE (including AUTOGRAPHS)
= Interesting letters to Aafjes' regular and trusted editor Kees Lekkerkerker, i.a. extensively on the (clandestine) publications during the years of World War II (Elf sonnetten op Friesland, Kleine katechismus der poëzie and Omne Animal and (unpublished) Zo op het oog and De kwade ruil) and sending Lekkerkerker manuscripts for correction.
"(...) Neen, deze Omne Animal kan ik niet voor je krijgen. (...) Dat ding kost f50, iets waar ik geen flauw vermoeden van had. Er zijn er minstens 300 van gedrukt. Er is dus al met al een bedrag van 15 mille mee gemoeid geweest. Daarvan heb ik zegge en schrijve 200 gulden gehad" [18/07/1944]; "(...) Maar wil jij dan af en toe mijn copie eens doornemen. Ik ben nl.l. een ware brekebeen in Holland's Taal (...)" [22/07/1944]; "(...) Hoe maak je het. De berichten die ons over A'dam bereiken zijn bedroevend. Hiet gaat het wel, wat eten betreft. De mannelijke bevolking wordt uit Friesland weggevoerd (...)" [20/11/1944]; "(...) Ik werk tegenwoordig hard. (...) Aan een lang vers van 4000 regels. 2500 heb ik ervan af. De stof is mijn pelgrimstocht naar Rome. Het put uit, zoiets langs, maar telkens word ik weer opgezweept bij de gedachte aan de ellende die er in de grote steden geleden wordt (...)" [01/01/1945]; "(...) Werkman uit Groningen (de drukker van de blauwe schuit en schilder) is enkele dagen voor onze bevrijding door de S.D. vermoord. Later in een massagraf gevonden. De soldaten hebben zich hier ploertig gedragen op het allerlaatst (...)" [25/05/1945].
The included poems are "Friese draverij" (5 lvs., dated "Terband 9 Augustus '44" at the end) ["Zouden wij niet probeeren deze Friese nageboorte ook nog in de bundel op te nemen? Dan wordt het wat meer boter bij de vis. Wil jij het vers persklaar maken? Of is het niet goed genoeg."] and 8 (Frisian) sonnets (8 lvs., "Idylle (Oranjewoud) I", "(...) II", "(...) III", "Herfst in Friesland II", "Improvisatie", "Laat landschap", "Des zomers" and "Dichter und Bauer"). SEE ILLUSTRATION PLATE VII.
- Both w. filing holes in left margin.
= Short letters that accompanied manuscripts [not included] that Aafjes sent to J.P. Barth of publisher A.A.M. Stols. "Hierbij een stukje over "De Poes". Ik zag (nog) geen kans iets wat op een vers lijkt te schrijven over 't vliegen (...)" [31/05/1955]. "Hierbij stukje lyrisch proza over vliegen, als inleiding lijkt het mij niet geschikt (...). Ook nog ingesloten een stuk: Katten en kinderen, wat meer over kinderen gaat dan over katten en niet zo erg hoog opgeeft over katten, ik persoolijk houd meer van mensen (...)" [04/06/55].
ADDED: Idem. Elf sonnetten op Friesland. N.pl., Molenpers, n.d. (= Leyden, Jan Vermeulen, 1944), (16)p., orig. wr.
- Bookplate and sm. owner's entry on verso frontwr. = De Jong 7.
WITH 3 manuscript letters by Kees Lekkerkerker to Jan Vermeulen, dated between 31 July and 24 August 1944, pen and ink, each 1 leaf, recto only (1x recto and verso), all concerning the publication (proofs, corrections etc.) of Elf sonnetten op Friesland.
= Two versions of a poem that Aafjes had been commissioned to write to commemorate the 12½ year anniversary of Uitgeverij Contact in 1946. It was printed in a very large type at Joh. Enschedé en Zonen, Haarlem, under the supervision of J. van Krimpen, in a very small number (3?) of copies, and has never been reprinted since.
= Fair copy: only a few small corrections (title changed from "Eerste lentedag" into "Eerste voorjaarsdag") and additions. With annot. "voor no.3/ Proloog/ gewone letter" in upper blank margin of first page, the author's name in lower blank margin of last page and a number of small corrections (mainly orthography), all in pencil in a different handwriting (the editor of Proloog).
ADDED: the printed proof of the text, 4 lvs., 25,4x17,3 cm. each, recto only.
- First leaf tear in blank margin. = Corrections in pen and ink by the editor.
- Yellowed; sm. tear in upper margin; lower part waterstained.
= Draft, with corrections and variants. Published in Gedichten (1947), p.131. Drafts of poems by Aafjes are rare.
Idem. "De hond Kommer". AUTOGRAPH POEM, blue ballpoint, 1 leaf w. printed letterhead "Marunouchi Hotel Tokyo (...)", 15,1x10,6 cm., recto only.
- Filing holes in right blank margin.
= Published in the series Pen en burijn, 1975, illustrated by Jan Battermann.
= One of 50 copies on "Hollandsch lompenpapier (...) gebonden in half perkament".
Molkenboer, B.H. Erasmus. Amst., Joost van den Vondel, 1936, 135,(9)p., frontisp. portrait by F. VAN DER STAM, printed in 500 numb. copies (100), t.e.g.
= One of 100 numb. copies, printed on Old-Colony-Text and partly bound in full light brown leather by J. Brandt & Zoon. The first vol. published in the Vondelreeks.
- All lvs. w. horizontal middle fold.
= WIth AUTOGRAPH CORRECTIONS in blue ballpoint. Unpublished? (publication untraced).
= One of 125 Roman numb. copies w. HANDCOLOURED ills., SIGNED by the author and artist. De Jong 5.
Idem. In het atrium der Vestalinnen en andere fragmenten. Amst., A.A. Balkema and J. van Krimpen, 1945, 1st ed., 25,(3)p., printed in 1000 copies (50), orig. wr., large 8vo.
- Wrs. sl. sunned/ foxed; backstrip dam. = One of 50 copies SIGNED by the author. De Jong 11.
Idem. Deus sive Natura. Gedichten. Amst., Meulenhof, 1980, 1st ed., 48,(3)p., printed in 510 copies (100), orig. wr.
= One of 100 numb. copies SIGNED by the author.
AND 12 others by the same, incl. Het koningsgraf (Amst., 1948, 1st ed., orig. gilt vellumbacked boards, t.e.g. One of 100 numb. deluxe copies. De Ceder 20).
- Backstrip of 1 dustwr. w. scratch; otherwise fine.
= Monumenta Literaria Neerlandica XI. 1. Teksten; 2. Commentaar; 3a/b. Apparaat.
Dèr Mouw, J.A. Verzamelde werken. Amst., G.A. van Oorschot, 1947-1951, 6 vols., orig. unif. gilt cl.
- All vols. w bookplate on first free endpaper.
= 1. Brahman I; 2. Brahman II; 3. Nagelaten gedichten; 4. Het absoluur idealisme; 5. Kritische studies; 6. Verspreide geschriften.
- Sl. foxed/ soiled throughout.
- Upper hinge split; frontisp. sl. waterwrinkled.
= With AUTOGRAPH SIGNED DEDICATION in pen on first free endpaper to "Mejufvrouw M.G. Leemans van Hildebrand 4 Dec. 1885" (the intial "G" crossed in pencil and replaced by an "H"). AND with loosely inserted letterpress poem "Tachtigste Verjaardag" (1 fold. leaf, (3)p., with AUTOGRAPH "m.d." [met dank] in pen in upper margin above title).
AND 3 others in 4 vols., i.a. J.P. HASEBROEK (under pseud. JONATHAN), Waarheid en droomen (Haarlem, 1840, 1st ed., steelengr. title-p., contemp. hmor.) and J. LE FRANCQ VAN BERKHEY, Gedichten (Amst., 1776, 2 vols., engr. title, contemp. unif. gilt hcalf. Fine copy).
- Sl. soiled; two vague folds.
= Written on the occasion of the Poetry International festival of 1971. This manuscript is part of a series of 30 poems (and drawings) by the attending poets of the festival to be reproduced as a portfolio, published by the Rotterdamse Kunststichting and Goethe Intstituut.
Kouwenaar, G. "Gedacht". Manuscript poem w. drawing, pen and ink, 31,5x50 cm. (leaf), signed in pen and ink.
- Sl. agetoned and fingersoiled. = Written for the same portfolio.
Buddingh', C. "Als de glimworm niet betaalt, wordt zijn lichtje weggehaald (Judith Herzberg zegt: het is net of er staat: zijn nichtje maar het is wel degelijk zijn lichtje)". Manuscript poem w. drawing, pen and ink, 31,5x50 cm. (leaf), signed and "Dordrecht/ Rotterdam 1938/1971".
- Sl. agetoned and fingersoiled.
= Written for the same portfolio. Published in 1972, in Tirade 174, as part of seven poems under the title Twee dichtregels uit 38, voor Judith Herzberg.
AND 9 others similar for the same publication, by MARK INSINGEL, EUGEN GOMRINGER, ERICH FRIED, TADEUSZ ROZEWICZ, WOLFDIETRICH SCHNURRE, TAUFIQ ISMAIL, SHUJI TERAYAMA, BJÖRN HAKANSSON and a drawing by VASKO POPA and drawings by MARINA SCHNURRE. - ADDED: a complete series Poetry International 1971 (30 facsimile lvs. w. 31 contributions, including the poems of the above mentioned poets, all but 6 SIGNED).
- Sl. yellowed and dustsoiled. = SEE ILLUSTRATION PLATE VI.
AND 21 picture postcards and (printed) New Year's wishes sent to Kees Broos and/ or Liesbeth Brandt Corstius, ±1967-2009, all w. handwritten text/ wishes, mainly by Maarten Biesheuvel's wife Eva Gütlich, but the majority also signed "Maarten".
- Sm. rubbed spot on frontcover dustwr. Otherwise a very fine copy. = One of 20 copies on Japanese paper.
= Nice uninterrupted run of all Boekweekgeschenken up to 2022 (skipping the years 1942-1945), and several related publications. Also incl. a few copies SIGNED by several authors, i.a. Hugo Claus, Anna Blaman, Aya Zikken and Cees Nooteboom (1957); Bert Schierbeek, Adriaan Morriën and Beb Vuyk (1960); Jean Pierre Rawie, Ethel Portnoy, Charlotte Mutsaers, Midas Dekkers and Yvonne Keuls (1995).
- Sm. tear on 1 fold.
= Extensive, friendly letter. I.a. on the befriended Klaus family, on housing problems, on his work and publications, his health and on financial matters. "(...) Ondertussen kunnen Wichers en ik ook niet blijven wonen op Westeinde 31. (...) Wij hebben samen nu met Arntzenius tegen Mei het huis gehuurd wasrin de jonge de Brauw woont, Westeinde 19 (...). Daar staan dus vele druktes en beslommeringen voor de deur. (...) Wat je zeker ook wel interesseren zal, is dat ik bezig ben samen met Henricus en Koeberg een gebarenspel in een te zetten voor de Leidsche Maskerade. Het loopt om Reinald de Zwarte van Gelre en zijn vrouw Alionoor, een Engelsche prinses. (...) Italië begint mij onoverkomelijk sterk te trekken. Het is ook eigenlijk ergerlijk dat ik daar nog niet geweest ben. Maar een Hollandsch dichter moet zooveel andere dingen doen om aan de kost te komen. Daar is nu sprake van, dat van literaire en bevriende zijde voor volgende jaren wat geld bijeen gebracht wordt om het mij ten minste mogelijk te maken wat minder lessen te geven en wat meer aan literatuur te doen (...)".
= Looking forward to seeing De Beaufort again: "(...) Na veel tochten over Simplon en Rigi, Zwitsersche en Italiaansche meren denk ik vandaag weer aan Holland & ook aan jou. (...) Ik hoop dat je je beteren zult, als ik terug ben in Voorschoten (...)".
= "(...) Ik had de doos terstond moeten koopen voor f 800,- zonder bieden. Thans was er van koopmans zijde f 850,- voor geboden. Ik heb daarom f 875,- gezijd. En voor dien prijs krijg je de zaak nu op zicht. Het blijft heel goedkoop. Het is een magnefiek stuk werk (...)".